Monday, March 19, 2007

no offence

jaja, etter mange ønsker og tryglende bønner om nytt blogginnlegg; HER KOMMER ETT!! I dag skal vi snakke om et ganske velkjent, men kanskje ikke like velbrukt uttrykk. I allefall ikke velbrukt med tanke på å bruke det vel, det vil si på rett plass til rett tid. Uttrykket vi snakker om er selvsagt "bank i bordet".
Etter en liten spørrerunde i det Skaatanske hjem, viste det seg raskt at dagens ungdom (i allefall dagens tvillingpar) har misforstått så totalt betydningen av dette uttrykket. De har brukt det når de mener å avslutte en helt normal, og gjerne en ektra sterkt uttrykkende setning. -Denne kaka var god, bank i bordet, kan du høre Kristin si, hvis hun er i godhjørnet. -Jeg vil ha mer sjokolade, bank i bordet, fra Helene. De har levd i troen på at når de banker i bordet, mener de det virkelig.
Vi utvidet vår gruppe spurte mennesker, og tok med den allvitende Ida. Men som vi hadde forventet- ikke bedre språkkunnskap der heller nei. -Jeg skal ta ny permanent snart, bank i bordet. Mamma prøvde seg med: -Influensaen har ikke kommet hit enda, bank i bordet! Og der, mens vi er inne på gode ord og uttrykk, traff hun spikeren på hodet! For det jeg alltid har lagt i dette uttrykket, og sannsynligvis meningen bak, kan vel sies å være; "La det aldri skje!" Altså et anti- Amen.
Jeg kan huske at vår gamle lærer på barneskolen brukte uttrykket i en rekke forbindelser. "Andre verdenskrig, bank i bordet!" Og som det smarte barnet jeg var, skjønte jeg jo, i motsetning til andre i klassen, at dette ikke bare kunne bety: "Andre verdenskrig, punktum." Det en også merker seg, er at det er den eldre garde som bruker dette uttrykket. I og med at de unge rett og slett ikke skjønner betydningen bak, eller bruker uttrykket, foreslår jeg en kampanje for å reinnføre/gjenopplive ordspråket før det dør ut. Noen med?
Den opprinnelige meningen ved å bruke uttrykket har sannsynligvis vært å påkalle underjordiske krefter, for å hindre katastrofer eller hendelser i negativ favør. Altså høres det litt scary ut å bruke det for oss kristne, overjordiske. Men i og med at min avdøde oldermor, som startet Israelsmisjonen og garantert befinner seg i Himmelen nå, brukte uttrykket heftig, vil jeg regne det som trygt å bruke.
Et siste problem, som kan dukke opp når som helt, er hvis en ikke har et bord å dunke i. Hva gjør man da? Halve poenget med hele uttrykket er jo å dunke fingeren i bordet, for å understreke at dette må virkelig ikke skje!! Den verbale delen av uttrykket blir litt naken og tafatt alene. Kan man da dunke hvor som helst? I en dørstokk, på et tre, på sitt eget lår eller pupp? Gir det samme mening? Dette ønsker jeg innspill på.

6 comments:

Cecilie said...

ååååå, eg kunne klikka på denna bloggen. koffår publisere innlegget seg plutselig, før eg e ferdig å skriva det??? eg hadde jo skreve mye merr, og retta feil, men så plutselig så va d visst publisert ein liten del av det?? fuck it.

Anonymous said...

Fantastisk, Cecilie! Kunne aldri fått sagt det bedre selv.

Jeg mener vi skal begynne å bruke uttrykket mye mer enn vi gjør i dag, men jeg synes uttrykket har sin plass over et bord. Det passer seg ikke å springe bort til nærmeste bord for å si "Bank i bordet!", så hvis du ikke sitter med et bord, er det kanskje best å vente med til en passende anledning. Jeg sender stafettpinnen videre...
No offence!

Anonymous said...

så morsomt, no offence! du fikk det jo til du! men jeg og vil skrive innlegg om detta... jeg mener at en kan si "bank i bordet" selv om en ikke gjør noe fysisk. (men det er kanskje bare fordi jeg ikke liker å gjøre ting fysisk hahaha). vi kan ha spørreundersøkelse på amanda idag. jeg er ikke med på å gjeninnføre uttrykket, det er så tørt. punktum! og hovrfor akkurat bruke kakeeksemplet om meg? haha.

Anonymous said...

no offence, men eg tror det va kristin som starta denna diskusjonen, så hu har egentlig rett til å skriva om det hu og.

eg drite i bank i bordet. eg bruke det aldri, couldnt care less. jess.

eg gleder meg til trening i morgon. jee.

Anonymous said...

permanent? hæ? skjønne kje heilt... eg har naturlige krøller eg.

no offence, men eg syns me kanskje kan velga å skilla det fysiska "bank i bordet" og å sei "bank i bordet". sånn at det ikkje blir oppbrukt, klisjé og smør på flesk lissom. så sleppe me spørsmålet om ka man gjør om man ikkje har et bord.

eller så kan ein bare bruka ordet som dagens ungdom allerede gjør. Punktum.

Anonymous said...

Her var det mange meninger på en gang, og jeg er litt trøtt og ble litt forvirret nå.Bank i bordet er et flott uttrykk som gir glede og piff i hverdagen.

Søren, vi glemte den spørreundersøkelsen...