Wednesday, July 18, 2007

du er nydelig som vær når det er nydelig vær


starter dette blogginnlegget med et passende fint sitat for sommeren. For sommeren er her, helt klart, den bare gjemmer seg litt bak en sky. Og mens vi venter på at sola kommer frem i morgen, er ingenting bedre enn å kose seg inne med en god bok. Her kommer Cecilies boktips, noe det faktisk har kommet en hel rekke forespørsler om. Dette er noen av de siste bøkene jeg har lest, og jeg har kun plukket ut de beste. Because you're worth it.







  • Den etterhvert vel mye omtalte "Menn som hater kvinner" av Stieg Larsson, er virkelig verdt å få med seg. Jeg var lenge i tvil om jeg skulle orke å begynne på den, og var nær ved å legge den vekk i løpet av de første 50 sidene. Virket litt lang og kjedelig i begynnelsen, men jeg kjørte på, noe jeg er glad for. Boka er fantastisk spennende og intelligent (som meg), og du får mye mer enn en vanlig krim. Ikke la deg skremme av tittelen. Den forklarer seg selv underveis.
  • Leser du boka under punkt 1, leser du denne også. "Jenta som lekte med ilden" er en fortsettelse på Stieg Larssons første kriminalroman. Her skjer det mer, og handlingen kommer raskere i gang enn i bok nr en, men jeg holder allikevel en knapp på den første boka når vi snakker intelligens og finurlighet. Bok nummer tre er fremskyndet til november. Jippi.
  • "Et glass melk, takk" av Herbjørg Wassmo er en helt forferdelig roman. Som i flere av hennes tidligere bøker, tar Wassmo her opp fæle, umennesklige temaer som virkelig får en til å tenke. De groteske skildringene fikk meg til å vrenge kroppen av sinne og ønsket om å kunne gjøre noe for alle de stakkars skjebnene hun skriver om, vokste sterkt. Temaet er menneskehandel, eller trafficking, og er verre enn i filmen "Lilja 4-ever".

  • "Parfymen" av Patrick Süskind hadde jeg aldri tenkt å lese. Men ettersom det var den eneste norske boka i hylla på hotellet vårt på Naxos, hadde jeg ikke noe valg. Den var fengende helt fra første siden, og jeg fant raskt ut at dette var en fantastisk velskrevet bok. Historien, som de fleste sikkert kjenner til, er helt utrolig, og jeg anbefaler boken langt foran filmen.
  • Radio Røynda er fantastisk morsomme, og Finn Tokvam har også kommet med en roman, "Tyl", som er verdt å få med seg. Lettlest, til tider morsom, til tider tragisk fortelling om en einstøing fra Hardanger. Kjærlighet, vennskap, savn, Charlie Parker og Olav Stedje er viktige stikkord.

  • Innimellom all fiction-litteraturen er det fint med litt alternativt. "Kjærlighetens fem språk" burde alle lese, både for å bli mer bevisst på sitt eget og andres kjærlighetsspråk. Du skal lete lenge etter en mer singel person enn meg, allikevel kan jeg en hel haug om de fem grunnleggende kjærlighetsspåkene. Fytti, jeg kan jo alt i teori, det er verre i praksis..! Singel - singlere - singlest. Der har du meg.

  • Til sist en liten humoristisk diktsamling. "Shortsen til far min" Jon Hjørnevik.

Far kler ho naken

Ho står lettkledd i kø
i ein Rimi-butikk,
far kler ho naken,
med berre eit blikk

Far handlar til helga,
ho har kjolen sin på,
far har augo på gløtt
og ser det han vil sjå.

Ho går til kassen,
ho betalar for seg,
fantasien til far min er gratis, men gneg.

I knotten til far min går dama sin veg, med ein berepose uten kleda på seg.

Han far fantaserer og lystene brenn, og aldri i verda kler han på ho igjen.


Han drøymer seg vekk
mens folk ler av far,
for no kler han av seg
dei kleda han har.

Ferie for Cecilie.

3 comments:

Anonymous said...

jei, boktips fra cecilie! parfymen e ei digg bok, men eg vil også anbefale filmen, som er så vakker at eg nesten byrja gråte.
du glømte ringenes herre(ringdrotten) cecilie...

jentetur 4 ever.

Anonymous said...

eg savne deg :(

Anonymous said...

tenk at du tilogmed tok med boktips om ei bok du hørte om fra meg. borormen-ida lissom, cissi-pissi.